Monday, 8 June 2015

Brownies Cake Chewy Goory

6.2.2015 :: Throwback bfast pagi tadi .. malas nak turun g beli makanan.. so Baking Brownies Cake Chewy Goory .. hasilnya sangat superb sedap
Serius ni resepi paling sedap mir pernah makan n buat hihihi..
Bahan2
300g butter /mentega
300g chocolate masakan
6 biji telor ayam - pukul sedikit
80g serbuk koko
350g gula perang
2 sudu kecil esen vanilla
100g tepung gandum- ayak 2 kali
1 cawan kacang ( walnut/ macadamia / pecan) yg telah di panggang 10minit dan dicincang
Caranya :
Cairkan butter.. pastu masukkan serbuk koko.. guna whisk je senang.. x yah guna mesin pemukul ya.. kacau sebati.. tutup api.. masuk dalam mangkuk.. campur kan ngan gula perang.. kacau rata..
Masukkan telor sikit2.. kacau rata....tepung gandum..masukkan esen vanilla.. kacau rata..
Bekas yg lain.. cairkan coklat masakkan dgn cara double boil.. pastu curah kat adunan tadi..
Masukkan kacang yg dipanggang .. kaup balik sampai rata.. terus masuk loyang yg telah di griss butter ..kalau rajin buh tepung skit kat loyang tu lepas griss butter.. In sha Allah x melekat
NOTA LUTUT :: Kalau ada budget lebih.. bole tabur chocolate chip di atas adunan tu sebelum korang bakar.. (mir tabur sikit sebab kebetulan ada kat rumah)
Mir guna loyang 10x10 inci..
Bakar suhu 150'c selama 60 minit.. tapi mir bakar 75minit bg garing skit atas dia..bergantung pada oven korang..
Sejukkan sebentar baru hidang.. bole tabur coklat cair kalau nak..tapi coklat kat umah mir dah habis.. mir makan mcm tu je..
NOTA KAKI :: Tip mir utk yg baru belajar :
1-Jangan pukul over sgt ya sebab dia guna tepung sikit je.. nanti kek u ols mendap kat tengah..
2 - bole taruk serbuk kopi skit..dalam adunan tu tapi umah mir takde kopi..
3- kalau korang lagi kaya.. bole makan ngan aiskrim.. terus ke Pintu Syurga..!!!!

Credit To : Amirul Syafique's FB

No comments:

Post a Comment